mandag den 30. juli 2007

27. dag – lørdag den 28. juli 2007

Mathias vækkede mig på sin sædvanlige facon: ”Mor, hvornår skal I egentlig op?” Klokken var 07.15 – så jeg tog ham på ordet og benyttede lejligheden til at komme ud og løbe en tur. Jeg har ikke løbet de sidste 8 uger pga. en betændelsestilstand i skinnebenet, så det ville være dejligt at komme ud og prøve det af. Der var masser af mennesker på gaden, selv om at klokken ikke var så mange – og der var masser af folk som løb, gik eller på andre måder nød det gode vejr og esplanaden.

Det lå ligesom i kortene, at i dag skulle vi slappe af – vi har allerede oplevet så meget, at det er svært at kapere mere. Vi havde lovet børnene, at det første vi ville gøre var at bade – så efter morgenmaden gik vi ned til lagunen, som ligger lige ud til havnefronten – dejligt sted.
Der var masser af mennesker, som enten badede, nød solen eller nød den levende musik. Vi blev der et par timer. Planen var, at vi endelig skulle finde et sted, hvor vi kunne få internet adgang. Det er lidt absurd, at i Beijing havde vi trådløst netværk på hotellet, mens i Japan og Australien, som er langt mere udviklede lande, så må vi lede – nogle gange længe- efter wireless hotspots hvor vi kan hooke op med vores bærbare. Det lykkedes dog til sidst, og nu er vi så up-to-date.

Ellers har vi blot slentret lidt rundt og lært Cairns lidt bedre at kende. Det virker til, at der er rigtig mange backpackers her – og at mange af forretningerne er rejsebureauer, som kan arrangere ture, flybilletter og udflugter – alt kan lade sig gøre her. Cairns er også en hyggelig by på mange måder med en blanding af nyt og gammelt. Den gamle byggestil er typisk 2 etager med svalegang på 1. salen gerne med smedejernsgitter. Der bygges selvfølgelig også moderne højhuse, men det er faktisk begrænset. De lever af turismen – og kan levere regnskov, revet, strande, øer, ballon ture, skydiving og meget mere.

Der er rigtig mange japanske turister her – for som vores nye ven én japansk receptionist på hotellet siger, så er Cairns det tætteste på Japan af et vestligt land. Faktisk er der flyafgange til 4 japanske byer og Cairns hver uge. Han har boet i Cairns det sidste år for at studere på universitet. Han havde sin 2. arbejdsdag på hotellet, da vi ankom i går. Han synes, at det var sjovt at høre, at vi netop havde rejst i Japan – det er der ikke så mange, der gør – og slet ikke familier. Han kommer fra Hiroshima, og det er planen, at han skal blive 2 år mere i Cairns for at arbejde. Han er fuldstændig vild med at høre om vores rejser. Hans forældre har ikke haft mulighed for at rejse, så derfor tager han selv revanche nu og forsøger at opleve noget andet end Japan. Det er morsomt at se, at han er så typisk japansk – høflige og meget opmærksomme – det er tydeligt, at hans australske kolleger ind i mellem undrer sig lidt over hans opførsel, men har man været i Japan så forstår man...

Vi har besluttet at spise morgenmad i vores lejlighed. Det er rarere selv at vælge, hvad man ønsker at indtage til morgenmad – og hyggeligere. Derfor tog vi ned til Coles, som er et supermarked. Der er et imponerende udvalg af alt – snakker vi yoghurt, så findes der 4 meter køledisk i flere etager med yoghurt – og sådan er det med alt. Hvorfor har vi ikke sådan et udvalg i Danmark? Vi besluttede at lave aftensmad selv – vi måtte prøve det lækre kød, som der lå i disken. Så menuen var i aften australske sirloin steaks, ris og salat – og en australsk shiraz rødvin selvfølgelig.

Mathias har fået ondt i ryggen. Ja faktisk har han klaget de sidste 12 dage, så vi tog ham hen til en kinesisk massør i dag. Han lovede at være forsigtig, og så fik Mathias ellers massage i 20 minutter. De første par timer efter havde han det bedre, men her til aften klager han igen. Vi har ingen anelse om, hvad der er sket, men planen er at gå til lægen med ham på mandag, hvis ikke der er nogen bedring. Og hvor går man så hen? Jeg regner med, at vi ringer til SOS International, da vi ved fra erfaring, at de kender alt til mulighederne.
Ellers skal vi have planlagt, hvad vi ønsker at se her i Cairns og omegn. Børnene har forelsket sig i en brochure over Cairns Zoo, hvor der er billeder af besøgende, som sidder med en koala bjørn i armene. Vi får se – vi er 4 mennesker, som ind i mellem har 4 forskellige ønsker, så det gælder om at få tilgodeset os alle på den bedste måde. Se det er en god øvelse.