lørdag den 21. juli 2007

18. dag – Noosa Heads torsdag den 19. juli 2007

Her er så det oprindelige indlæg for den 19. juli. Som nævnt i forrige indlæg er vi på vandet de næste 6 dage og jeg har hørt at der er lidt langt imellem diverse hotspots. Altså ingen indlæg den næste uge. Sorry guy's.

12 timers søvn i en almindelig seng – det er herligt. Ingen futonger på tatami måtter, ingen elendig udtræksseng (fordi ungerne selvfølgelig sover på de gode senge!) men en god og solid madras på en helt almindelig seng. Vi har alle sovet fantastisk i nat og vågnede til en hel dag i Noosa.

Vi fik dejlig morgenmad på caféen, som ligger lige uden for vores hotel. Børnene fik for en gang skyld lov til at smovse med coco-pops og hjemmelavede pandekager med sirup og bananer. Solen skinner, det er stadig klart vejr men en anelse køligere end i går. Vi går en tur efter morgenmaden, kigger lidt på ejendomsmæglerens vindue (selvfølgelig) og svimer alle over de fantastiske ejendomme med fantastiske beliggenheder man kan købe her i Noosa Heads. Biludlejningsfirmaet sagde, at Noosa Heads ville være lidt ”upmarket”, men her er bare skønt. Fantastisk strand - børnevenlig uden for stærk strøm, 36.000 indbyggere, masser af koala bjørne i eukalyptus træerne i Noosa National Park (vi så bare ikke nogen i dag øv!), delfiner i havet, et utal af dejlige restauranter med fantastisk mad, venlige og imødekommende indbyggere og 20 grader på en vinterdag. Vi er solgt! Selv børnene begynder at fantasere om, hvordan det ville være at bo her.

Poolen blev naturligvis også brugt i dag. Det er morsomt at se, at indbyggerne her går med støvler og vinterjakker – de fryser, det er vinter. Vi andre vanvittige skandinaviere går rundt i nederdele/shorts og bare ben.

Det meste af familien ville gerne lære at surfe, men desværre var det ikke muligt i dag. Vi regner med, at vi samler op på dette i Cairns, hvor vi har flere dage at tage af. Folk her i området surfer selvfølgelig, selv om det er vinter. Det ser ud til, at det halve af Noosa surfer, i hvert fald var det mødestedet for mange af indbyggerne i går aftes, da vi gik forbi deres klubhus på stranden. Unge som gamle – eller også mødes man for at tage en fælles løbetur. Australierne er bare easy going – som f.eks. på busserne. I Danmark skriver vi ”ikke i rute” - i Australien skriver man ”sorry I am not in service”. De er bestemt ikke lige så høflige og korrekte som japanerne, men hvad japanerne ikke har i oprigtig imødekommenhed, det har australierne. Man føler sig straks hjemme.

I eftermiddags tog vi sandwiches med fra vores lokale café Sandy´s og gik en tur i Noosa National Park. Vi havde håbet på at få lov til at se koala bjørne, eftersom sidst vi var i Australien lykkedes det os ikke. Men nej det skulle heller ikke være i dag. Nationalparkens brochurer lover ellers noget andet. Men turen var nu hyggelig alligevel, man følger hele kysten rundt med vandet på ens venstre side og skoven på ens højre side. Mellem klipperne ligger der øde strande og naturen er dramatisk med høje skranter og anderledes natur i skoven med bl.a. lianer.

Ellers er familien blevet udstyret med Havaianas (dvs. klip-klapper), de er et must, når man er i Australien – og også praktiske, når man skal være på en båd, som vi skal den næste uges tid. Praktisk er også, at vi har lejet en hotel lejlighed, som er fuld udstyret med køkkenfaciliteter, da familien her til aften ikke var særlig sultne, kunne vi købe færdiglavet suppe, frisk brød og ost og spise i vores lejlighed (specielt dejligt da vi faktisk frøs her til aften – vi har jo ikke varmt tøj med). Eftersom vi ikke har mikrobølge ovn hjemme, er ingen af os særlig handy med sådan en, så popcornene blev lidt brændte. Heldigvis gik det bedre med kakaoen. Dagens griner var helt klart, da Frederikke udbrød vældig indigneret under aftensmaden, da jeg gav min kære mand et kys: ”Mor, altså ikke her ved bordet”. Der kommer ind i mellem nogle sjove kommentarer fra de kære børn. Eller som det virker til at være Mathias slogan i øjeblikket: ”I am hot – you are not” – men da vi spurgte ham, om hvad det betød, udbrød han fuldstændig ærligt: ”Det ved jeg da ikke”. Sådan går det, når man ukritisk kopierer sin storesøster. Knap så sjovt var det, da han væltede alle sine nudler ned over sig selv og hotellets spisebordsstol. Man skal være forberedt på lidt af hvert, når man rejser med sine unger.

Vi har bestilt 3 flotte fotografier i et lokalt galleri af en australsk fotograf Peter Lik, som har fået en del priser for sit arbejde. Fotoserien består af 9 billeder, men vi har udvalgt 3 (så Karsten og børnene også får lidt at spise på resten af ferien). Det ene har som motiv det australske rev, det andet det særlige røde sand og det sidste nogle mosbeklædte sten. De er fantastiske. De er 25X25 cm og klæbet op på en sort tyk fotoramme. De bliver sendt til Danmark om 8-10 uger, da de åbenbart bliver lavet specielt til hver enkelt kunde. Dem glæder jeg mig rigtig meget til at gense i Danmark – de bliver et dejligt minde om denne rejse.

I morgen skal vi desværre rejse fra Noosa Heads. Det er vi faktisk alle 4 kede af – måske vender vi tilbage en dag...

Kl. 08.00 kører vi mod Brisbane, hvor vi skal flyve til Prosperpine for at starte vores sejltur lørdag den 21. juli. Da vi ikke ved, om det bliver muligt at gå på nettet i denne periode, beder vi trofaste læsere om at vente med tålmodighed. Vi vender stærkt tilbage.....