onsdag den 1. august 2007

31. dag – onsdag den 1. august 2007

A-dag – a for aboriginal.

Dagen starter i Tjapukai Culural Park, som tilsyneladende er Australiens mest præmierede attraktion. Formålet er naturligvis at forsøge at vise, hvordan aboriginal folk levede i regnskoven. Tjupukai folket er dem, som bor i området mellem Cairns og Port Douglas. Hver stamme har deres eget sprog, et sprog som desværre er ved at uddø. Det er meget børnevenligt, da man som gæst får lov til at prøve det hele selv, dvs. vi prøver at kaste med boomerang, spydsværd og kaste spyd – vi får en introduktion til, hvordan man spiller på didgeridoo (det havde vi godt nok allerede fået i går aftes i Port Douglas), en præsentation af regnskovens frugter og hvad regnskovsfolket bruger dem til samt 2 mindre film om tjapukai folkets sagn om skabelsen af verden samt den historie baggrund – om hvordan englænderne fordrev dem ud af skovene og gjorde dem hjemløse. Der var også et show med traditionel dans.

Frokosten skulle være hurtig – så ja vi valgte den nemme løsning – Hungry Jacks (den australske Burger King). Børnene fik lige 10 minutter til at hoppe rundt på den sædvanlige plastik ridderborg-ting og så videre. Vi har jo lidt vi skal have indhentet.

Vi kører videre efter frokost til Mossmann Gorge – et regnskovsområde, som er en del af Daintree National Park. Vi synes lige, at vi skal smage lidt mere på regnskoven. Vi når lige frem til den sidste ”walk” om eftermiddagen med guide. Vores guide hedder Cameroun (hans engelske navn – hans aboriginale navn fik jeg desværre ikke fat i). Han tager os gennem regnskoven i 1 ½ time og viser os, hvordan de overlever derude. Det er fantastisk spændende, og selv børnene er optaget af det – på trods af at de må nøjes med vores halve oversættelser. Regnskoven er foranderlig – for hver 10 meter synes den anderledes end det man netop har passeret. Der er i tusindvis af lianer – det kunne være sjovt at have lidt tid her og lege Tarzan – rødderne fra træerne gør det besværligt at gå, så man hele tiden må have øjnene på fødderne frem for op efter, hvor der åbner sig en fantastisk verden. Vi ser, hvordan de bygger hytter, hvilke nødder de indsamler, hvilke som er giftige, om hvordan man indsamler nødder, som ligges i floden i 4 uger for at tørres i 2 så man kan male dem til mel, vi ser et ”strangling fig tree” (sorry jeg ved ikke, hvordan jeg skal oversætte det), som er et imponerende træ, som i virkeligheden består af mange træer, som er vokset sammen med det resultat er der er et åbent rum mellem dem. Det er her, fortæller Cameroun, hvor drengene som 11-12 årige skal bestå deres manddomsprøve. De bliver simpelt hen efterladt der i 1-2 uger for at bevise, at de har lært nok af de ældre i stammen, så de kan overleve selv. Når man har bevist det, får man et ”ar” henover brystet, så alle kan se, at nu er man voksen. Vi så floder, blade som krammes i hænderne som bliver til sæbe, igler og småfisk i floden og sidst men ikke mindst hvordan de producerer deres forskellige jordfarver, som de maler sig selv med, når de udfører deres traditionelle danse. Prikkerne symboliserer regnskovens dråber – rainforrest people. Som I nok kan læse, er jeg helt høj – det var en fantastisk oplevelse. Vi takkede pænt Cameroun for turen og fortalte, hvor glade vi havde været for at have været med. Som han sagde: ”Jeg vidste ikke, at alt det som min far og mine onkler har lært mig om regnskoven som barn, ville være sådan en stor gave. Nu er det mit arbejde at fortælle om det”. Dejligt at se at man forsøger at holde arven i live, og at de oprindelige folk også fungerer godt nogle steder. Desværre er der også mange, som forfalder til den moderne verdens (u)behageligheder som alkohol og narkotika og sumper rundt i de større byer.

Vi kører videre mod Mossmann Gorge – ind i regnskoven. Vi har lejet en 4wheel drive-agtig bil, så vi kan klare lidt af hvert. Karsten og ungerne går en lile tur langs floden, jeg bliver i bilen – og ja skriver til bloggen. Det skal jo også gøres.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Allesammen! Først nu (hvor jeg er tilbage på mit arbejde) har jeg fået tid til at kaste mig over bloggen:-) Det er utroligt spændende alt det har oplevet indtil videre. Jeg kan kun genkende en masse fra Kina som er det eneste sted på jeres rejse jeg selv har været. Den mur er altså stejl!!! Har været der 2 gange, 1.gang i 20m sigt og regn :-( og anden gang i blændende solskin...super flot...Hutongerne er også rigtig spændende...Glæder mig til at følge resten af turen....mange hilsener fra Lars

Mormor sagde ...

Kære alle fire
Tak for endnu et spændende indlæg, der ville jeg gerne have været med. Hvor er det dejligt at I bruger tid på at fortælle os andre om det. Det skal I have stor tak for. Snart går turen nu til Melbourne så hav det rigtig godt indtil da. Så kan vi lige hilse på hinanden over telefonen, det glæder jeg mig til.
Kærlig hilsen Mormor